Nie będę bredził, że widziałem wszystko, bo muszę nadrobić Hanekego, Seidla i "Jesteś bogiem". Coś tam jednak widziałem - głównie za sprawą NH i NH Tournee.
Przed szumnie zapowiadanym końcem świata twórcy filmowi postanowili zrobić nam pranie mózgu, zatem podsumowując miniony rok stworzyłem wyobrażeniowe statuetki o wdzięcznej nazwie "Majndfak 2012". Czym jest "majndfak"? Otóż termin ten usłyszałem po raz pierwszy od niejakiego Spence'a i w mojej prywatnej definicji oznacza sytuację, gdy po przeczytaniu książki, bądź obejrzeniu filmu zostajemy bezradni i pozostawieni sami sobie, marząc jedynie, aby udać się do najbliższego baru. Majndfaki są pozytywne, negatywne i potencjalne.
W kategorii "Majndfak pozytywny filmowy" zwycięża "Holy Motors" Leosa Caraxa - film, o którym mogę powiedzieć jedynie, że jest spontaniczny, radosny i prawdopodobnie bez większego głębszego sensu. Czysta, zabójczo piękna wizualnie radocha.
Drugie miejsce to "Post tenebras lux" Carlosa Raygadasa - za cholerę nie wiem, o czym był ten film, ale Lapsus zezgonił i go trzyma.
Trzecie miejsce z podobnych powodów - podobno techno-western Davida Manuliego z Vincentem Gallo w roli "zmajndfakowanego" szeryfa, czyli "Legenda Kaspara Hausera".
Czwarte - nie tak odjechany, ale rola dziewczynki na tle bagien Nowego Orleanu z tytułowymi bestiami jak Schultz magiczna. Niektórzy mówią , że to fantasy, a może przedziwna baśń- przypowieść, o tym że bieda nie degraduje godności - "Bestie południowych krain" Bena Zeittlina.
Na miejscu piątym lokuję film o dowyobrażeniu interpretacyjnym, czyli to co tygrysy lubią najbardziej. Dokument "Pokój 237" o nadinterpretacjach "Lśnienia" Stanleya Kubricka, czyli jak film może tworzyć filmy w ludzkiej wyobraźni.
W kategorii "Majndfak negatywny filmowy" zwycięża "Kac Wawa", czyli polskie kino jako marzenie o wielkiej kasie zarobionej na wulgaryzmach, sraczce i falujących balonach 3D. Szyc, Milowicz, Bohosiewicz w rolach gównych. http://lapsus.filmaster.pl/artykul/kac-po-polsku/
Drugie miejsce - śmierć Ryśka z "Klanu'. Po zajechaniu Hanki z "Na dobre i na złe" był to najbardziej spektakularny telewizyjny zgon, który spowodował, że "Klan" już nie zmartwychwstanie - w przeciwieństwie do Ryśka, który objawił się nam jako mafioso w reklamie społecznej na rzecz bezdomnych psów, gdzie pali cygaro i bluzga. http://lapsus.filmaster.pl/artykul/smierc-na-sprzedaz-rysiek-z-klanu-nie-zyje/
Trzecie miejsce to popołudniowe, niedzielne seanse serialu dokumentalnego "Pamiętniki z wakacji" dla całej rodziny, po których emisji dzieci w szkole nuciły piosenkę "Mięsny jeż, mięsny jeż - ty go zjesz, ty go zjesz". Tak zwane pranie mózgu z wirowaniem, które ma swój ciąg dalszy - dziś, tj. 6 stycznia, obejrzałem odcinek "Chłopaków do wzięcia" o grabarzu, któremu brat odbił dziewczynę i ten wdzięcznie opisywał nieudaną próbę samozadzierzgnięcia i mówił o tym, że swoje miejsce w świecie i sens życia odnalazł na cmentarzu.
Ex aequo - spot wyborczy Władimira Putina, sugerujący, że rosyjscy ginekolodzy grają podwójną rolę i wujcio Puto cały czas jest samcem rosyjskim superalfa. http://lapsus.filmaster.pl/artykul/prawo-pierwszej-nocy/
W kategorii "Majndfak potencjalny" jako mój potencjalny faworyt, czyli wyobrażenie, że po przetłumaczeniu przez Krzysztofa Bartnickiego "Finneganów trenu" powstanie jego polska wersja filmowa. Scenariusz - Krzysztof Bartnicki, reżyseria - Carlos Raygadas i Leos Carax, w rolach głównych: H.C. Earwicker - Borys Szyc, Anna Livia Plurabella - Anna Dereszowska.
Dom (zly)
niedziela, 6 stycznia 2013
wtorek, 1 stycznia 2013
Filmy 2012
Śmierdzi malizną, ale tylko te z kin i publicznych pokazów. Z krótkimi metrami wyszło koło 60. Króluje Holy Motors i NH
FILMY 2012
Tylko te w kinie, bez spinania się na setkę
Styczeń
"Zero" http://filmaster.pl/film/zero/
"Nie ten człowiek" http://filmaster.pl/film/nie-ten-czlowiek/
"Code blue" http://filmaster.pl/film/code-blue/
"Z daleka widok jest piękny" http://filmaster.pl/film/z-daleka-widok-jest-piekny/
"Zero" http://filmaster.pl/film/zero/
"Nie ten człowiek" http://filmaster.pl/film/nie-ten-czlowiek/
"Code blue" http://filmaster.pl/film/code-blue/
"Z daleka widok jest piękny" http://filmaster.pl/film/z-daleka-widok-jest-piekny/
Luty
"Arirang" http://filmaster.pl/film/arirang/
"Róża" http://filmaster.pl/film/roza-2011/
"Spotkania na krańcach świata" http://filmaster.pl/film/encounters-at-the-end-of-the-world/
"Sala samobójców" http://filmaster.pl/film/sala-samobojcow/
"Arirang" http://filmaster.pl/film/arirang/
"Róża" http://filmaster.pl/film/roza-2011/
"Spotkania na krańcach świata" http://filmaster.pl/film/encounters-at-the-end-of-the-world/
"Sala samobójców" http://filmaster.pl/film/sala-samobojcow/
Marzec
"W ciemności" http://filmaster.pl/film/in-darkness/
"Yes-mani naprawiają świat" http://filmaster.pl/film/the-yes-men-fix-the-world/
"Hans Kloss - stawka większa niż śmierć" http://filmaster.pl/film/kloss-podwojna-stawka/
"Yes-mani naprawiają świat" http://filmaster.pl/film/the-yes-men-fix-the-world/
"Hans Kloss - stawka większa niż śmierć" http://filmaster.pl/film/kloss-podwojna-stawka/
Kwiecień
Schizocity http://filmaster.pl/film/schizopolis/
Klasa http://filmaster.pl/film/entre-les-murs/
Zapiski z Toskanii http://filmaster.pl/film/copie-conforme/
Klasa http://filmaster.pl/film/entre-les-murs/
Zapiski z Toskanii http://filmaster.pl/film/copie-conforme/
Maj
Samotność liczb pierwszych http://filmaster.pl/film/la-solitudine-dei-numeri-primi/
Czerwiec
"Polisse" http://filmaster.pl/film/polisse/
Lipiec
"Trzy"
"Najsamotniejsza z planet" http://filmaster.pl/film/the-loneliest-planet/
"Valhalla Rising" http://filmaster.pl/film/valhalla-rising/
"Rzeź" http://filmaster.pl/film/carnage/
NH 12
"Najsamotniejsza z planet" http://filmaster.pl/film/the-loneliest-planet/
"Valhalla Rising" http://filmaster.pl/film/valhalla-rising/
"Rzeź" http://filmaster.pl/film/carnage/
NH 12
"Koń turyński" http://filmaster.pl/film/a-torinoi-lo/
"Bestie południowych krain" http://filmaster.pl/film/beasts-of-the-southern-wild/
"Barbakan"
"Moje miejsce"
"Za płotem"
"Pokój 237" http://filmaster.pl/film/room-237/
"Legenda Kaspara Hausera" http://filmaster.pl/film/la-leggenda-di-kaspar-hauser/
"Barbakan"
"Moje miejsce"
"Za płotem"
"Pokój 237" http://filmaster.pl/film/room-237/
"Legenda Kaspara Hausera" http://filmaster.pl/film/la-leggenda-di-kaspar-hauser/
POLSKIE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE - ANIMACJE 2
Bajkowe kroniki kucharskie
Kamil Jaworek / Polska 2012 / 6’
Pieska Odyseja 2006
Maciej Majewski / Polska 2012 / 14’
Miraż
Izumi Yoshida / Polska 2011 / 6’
Nie ma to jak w kinie
Urszula Palusińska / Polska 2012 / 5’
Kinefaktura
Marcin Giżycki / Polska 2012 / 3’
Agnieszka
Izabela Bartosik-Burkhardt / Polska, Francja 2012 / 10’
Dr Charakter przedstawia 2.
Piotr Dumała / Polska 2011 / 8’
Loading
Zofia Mikołajczak / Polska 2011 / 5’
Tajemnica Góry Malakka
Jakub Wroński / Polska 2011 / 20’
Szkice Chopina
Dorota Kobiela / Polska 2011 / 2’
Carnalis
Anita Kwiatkowska-Naqvi / Polska 2012 / 4’
Bajkowe kroniki kucharskie
Kamil Jaworek / Polska 2012 / 6’
Pieska Odyseja 2006
Maciej Majewski / Polska 2012 / 14’
Miraż
Izumi Yoshida / Polska 2011 / 6’
Nie ma to jak w kinie
Urszula Palusińska / Polska 2012 / 5’
Kinefaktura
Marcin Giżycki / Polska 2012 / 3’
Agnieszka
Izabela Bartosik-Burkhardt / Polska, Francja 2012 / 10’
Dr Charakter przedstawia 2.
Piotr Dumała / Polska 2011 / 8’
Loading
Zofia Mikołajczak / Polska 2011 / 5’
Tajemnica Góry Malakka
Jakub Wroński / Polska 2011 / 20’
Szkice Chopina
Dorota Kobiela / Polska 2011 / 2’
Carnalis
Anita Kwiatkowska-Naqvi / Polska 2012 / 4’
Marina Abramowic Artystka obecna http://filmaster.pl/film/marina-abramovic-the-artist-is-present/
Spodziewane straty http://filmaster.pl/film/mit-verlust-ist-zu-rechnen/
Czarnogóra, czyli perły i wieprze http://filmaster.pl/film/montenegro/
"Dziurka od klucza http://filmaster.pl/film/keyhole/
Tala od różańca http://filmaster.pl/film/tala-od-rozanca/
Czarna krew http://filmaster.pl/film/black-blood/
Opóźnienie http://filmaster.pl/film/la-demora/
Holy Motors http://filmaster.pl/film/holy-motors/
Suck http://filmaster.pl/film/suck/
Ambasador http://filmaster.pl/film/the-ambassador/
Spodziewane straty http://filmaster.pl/film/mit-verlust-ist-zu-rechnen/
Czarnogóra, czyli perły i wieprze http://filmaster.pl/film/montenegro/
"Dziurka od klucza http://filmaster.pl/film/keyhole/
Tala od różańca http://filmaster.pl/film/tala-od-rozanca/
Czarna krew http://filmaster.pl/film/black-blood/
Opóźnienie http://filmaster.pl/film/la-demora/
Holy Motors http://filmaster.pl/film/holy-motors/
Suck http://filmaster.pl/film/suck/
Ambasador http://filmaster.pl/film/the-ambassador/
Sierpień
Nietykalni http://filmaster.pl/film/intouchables/
Prometeusz http://filmaster.pl/film/prometheus/
Jiro śni o sushi http://filmaster.pl/film/jiro-dreams-of-sushi/
Sanatorium pod klepsydrą http://filmaster.pl/film/sanatorium-pod-klepsydra/
Marigold Hotel http://filmaster.pl/film/the-best-exotic-marigold-hotel/
Rzecz o mych smutnych dziwkach http://filmaster.pl/film/memoria-de-mis-putas-tristes/
Prometeusz http://filmaster.pl/film/prometheus/
Jiro śni o sushi http://filmaster.pl/film/jiro-dreams-of-sushi/
Sanatorium pod klepsydrą http://filmaster.pl/film/sanatorium-pod-klepsydra/
Marigold Hotel http://filmaster.pl/film/the-best-exotic-marigold-hotel/
Rzecz o mych smutnych dziwkach http://filmaster.pl/film/memoria-de-mis-putas-tristes/
Wrzesień
Wrong http://filmaster.pl/film/wrong/
Jest jak jest
Jest jak jest
Listopad
W drodze http://filmaster.pl/film/on-the-road/
Sasiedzkie dźwięki http://filmaster.pl/film/o-som-ao-redor/
Post tenebras lux http://filmaster.pl/film/post-tenebras-lux/
W drodze http://filmaster.pl/film/on-the-road/
Sasiedzkie dźwięki http://filmaster.pl/film/o-som-ao-redor/
Post tenebras lux http://filmaster.pl/film/post-tenebras-lux/
na ten Nowy Rok - pan Hrabal na lapsusofilu
oficrec
Rozmowy pana Hrabala
Hrabal nie określał siebie mianem pisarza. Mawiał, że jest zapisywaczem. Jego żywiołem był potoczny język, jakże odległy od literackich wzorców. Ale właśnie ten zwykły, prosty, a czasem po prostu wulgarny język był siłą jego prozy, wodospadem bawidulskiej logorei, która zalewa czytelników po dziś strumieniami zasłyszanych knajpianych rozmów. Właśnie z rozmów wyrasta tom wczesnych opowiadań Hrabala „Perełka na dnie”.
Taki sam tytuł nosił debiutancki tom opowiadań, jaki został wydany w Czechosłowacji w 1963 roku. Hrabal miał wtedy 39 lat. W tym wieku został jednym z twórców, którzy stworzyli grunt pod zjawisko Czechosłowackiej Nowej Fali, które szczególnie mocno zaistniało w sztuce filmowej. Właśnie te wczesne opowiadania zostały sfilmowane przez wchodzących na na scenę młodych reżyserów, którzy w 1965 rozpoczynali swoją artystyczną działalność. Wśród twórców filmu „Perełki na dnie” był m.in. późniejszy laureat Oscara za „Pociągi pod specjalnym nadzorem” - Jiří Menzel (przeniósł na ekran opowiadanie „Śmierć Pana Baltisbergera”), ale też tak wybitni reżyserzy Czechosłowackiej Nowej Fali jak Věra Chytilová czy Evald Schorm. Jest to jedyny film fabularny, w którym możemy podziwiać na ekranie samego Hrabala.
Wspominam o tych filmowych korelacjach z prozą Hrabala, bo to właśnie sztuka filmowa najsilniej zaistniała w kulturowej świadomości Europy Środkowej. Jednak bazę dla dzieł filmowych stanowiła literatura z takimi nazwiskami jak na przykład Kundera czy Škvorecký. Co równie ważne – właśnie kultura stała u źródła przemian, jakie dokonywały się w komunistycznej Czechosłowacji w połowie lat 60. i zaowocowały w 1968 Praską Wiosną brutalnie stłumioną przez wojska Układu Warszawskiego. Hrabal ze swoimi wczesnymi opowiadaniami był jednym z tych, którzy tworzyli grunt kulturowy pod dziejące się zmiany.
Te opowiadania to zejście z literackiego Parnasu ku zwyczajnej rzeczywistości. Bohaterami tych utworów są zwykli ludzie, których można spotkać na ulicy w każdym mieście, czasem są to także ludzie dotknięci, tacy, których zwykliśmy omijać szerokim łukiem. Hrabal często pochyla się nad takimi osobami i przysłuchuje się temu, co mają do powiedzenia. Takim bohaterem jest znany ze „Zbyt głośnej samotności” Hantia, którego w swym wczesnym opowiadaniu Hrabal sportretował jako barona Munchausena. Spotkamy tutaj także słynnego stryja Pepina. To oni są tymi archetypicznymi opowiadaczami, którzy radosnymi monologami rozjaśniają dość ponurą przestrzeń komunistycznej rzeczywistości.
„Jak się człowiek uchleje, to nawet w Kersku może być Kilimandżaro” - mówi Hrabal w jednym ze swych utworów. Owo upicie można jednak potraktować metaforycznie jako zachwyt światem, który przepuszczamy przez barwny filtr wyobraźni. Temu też służą bawidulskie „rozmowy ludzi”, a Hrabal był ich najlepszym zapisywaczem.
niedziela, 30 grudnia 2012
Knygi 2012
ROK 2012
Subskrybuj:
Posty (Atom)