2
Nocturama Bardzo dobre. Terroryzm w oparach absurdu. Tworzą go nie
fanatycy tylko anarchiści, którym na niczym nie zależy. Znudzeni
wygodnym życiem bogaci mieszkańcy Zachodu stracili poczucie sensu. Będą
walić we wszystko co się rusza - przypomniały się niedawne obrazki z
Dortmundu, a sam film miał premierę przed zamachem w Nicei, gdzie
zginęły dwie Polki. No bo skoro nic nie ma sensu to dlaczego nie
terroryzm. Dla mnie film o pułapkach nihilizmu. Myślę, że tegoroczny
festiwal będzie przebiegał pod hasłem poczucia totalnej alienacji i
absurdu - niby nic nowego, ale próba nadania ważności absurdowi
egzystencji jest charakterystyczna dla kilku już obejrzanych filmów.
NIEMIŁOŚĆ
zaczyna się to jak komedia małżeńska, jakaś antykomedia romantyczna, by
zmienić się z czasem w potworny dramat, który swój epilog znajduje w
obojętności dwojga głównych bohaterów. Znów jakiś dojmujący nihilizm,
szukanie ucieczki od pustki, popadanie w egoizm, które niszczy wszystko
dookoła. Niby szczerość, okazująca się grą pozorów. Zwiagincew może nie
level "Lewiatan", ale bardzo dobry. Wszystko to przeplatane absurdami
rosyjskiej codzienności.
HAPPY END Takiej autoironii, takiej szydery z
własnej twórczości nie spodziewał się chyba nikt. Jest to autoironiczne
oskarżenie sztuki, która stara się zabierac głos, ukazywać problemy ale
tak naprawdę nie jest w stanie zrobić nic naprawdę. znów nihilizm na
poziomie, do którego przyzwyczaił nas Haneke. Śmiech przez łzy.
Niemożność i wypełnianie pustki, trud Syzyfa - jedyne co nam pozostało.
TWÓJ VINCENT Film dobry - do szkół, najlepiej nowych podstawówek,
ożywione obrazy van Gogha, strona wizualna ok, ale wszystko zabija jakaś
sensacyjna fabuła, infantylne śledztwo w sprawie śmierci van Gogha.
Więc lepiej wyłączyć dźwięk i oglądać same animacje.
SŁUŻĄCA Bardzo ładny film, zaległość z zeszłego sezonu. Generalnie
mimo urody nie moja bajka. Jak sobie pomyślę, że ta konfekcja wygrała
Filmastery z Synem Szawła...
NOTHINGWOOD coś wesołego i pozytywnego i to z
Afganistanu, gdzie lajtowo nie jest ale jest koleś , który stworzył z
"niczego" - stąd tytuł filmu - wytwórnię filmów na wzór Hollywood czy
Bollywood. Pozytywnie zakręceni i nakręceni mimo zamachów i trupów na
ulicach. Cichym bohaterem tego filmu jest reżyserka, Francuzka, która
niesie tym ludziom pomoc i pozwala nam odkryć promyki normalności w tym
nienormalnym świecie. No i jest mega śmiesznie!
ZIMA No tutaj nie ma że boli, porządne, dopracowane w detalach slow
movie z Argentyny. Męskie kino w scenerii chyba pampy, w każdym razie są
góry i owce, dużo owiec i jest strzyżenie owiec. I jest konflikt dwóch
samców alfa, młodego i starego, ale w świecie bez prawdziwych wartości
wartosci przegrywają. Czyli temat przewodni cały czas aktualny
WSZYSTKIE MIASTA PÓŁNOCY dwóch gości, jeden młody, drugi starszy,
mieszkają w wybudowanej w latach 70 czarnogórskiej miejscowości Lagos,
której celem były nowoczesne jak na rzeczywistość socjalistycznej
Jugosławii targi, ale dziś jest to betonowa pustynia. Jest tak jak w
"filmie o chodzeniu po lesie zimą" - chodzą, chodzą, palą w domach
ogniska, mają namiot z brezentu, który też jest rozbity w jednym z
domów, Podobały mi się sceny szczekania psów po nocy, bo to jak w
Gnaszynie. Jesli chodzi o potrzeby fizjologiczne to posikują na mur jak
wyżej wymienione pieski. Jesli chodzi o "dwójkę" to nie wiadomo. nie
mówią za dużo, tylko trochę o historii i bajki o braciach i wróżce. No i
jeszcze kąpią się po nocy, więc są czyści, nie tak jak klasyczni
homeless. Dobre kino.
MANIFESTO Kate Blanchet wciela się 13 współczesnych postaci,
wyglaszających słynne manifesty artystyczne. Znów film o wyczerpaniu
idei, gdzie brakuje punktu oparcia, gdzie wszystko jest labilne i
niepewne, a pewność z jaką autorzy wygłaszali swe recepty na świat dziś
może jedynie śmieszyć. I taki jest ten genialnie i humorystycznie
zagrany przez Blanchet popis. Popis jednak oparty na dość prostym
pomyśle. Ale ładne.
FABRYKA NICZEGO Mój faworyt. Epicki, 3-godzinny fresk o śmierci słów
kapitalizm, socjalizm. Po raz kolejny film , który mierzy się z tematem
wyczerpania i denominacji sensów wokół których toczylismy wojny do tej
pory. Wyzysk istniał póki praca miała swoją wartość, dziś stajemy w
obliczu bezwartościowości ludzkiej pracy. Portugalczyk sięga po szeroki
wachlarz środków formalnych i coraz potrafi zaskakiwać widza w filmie,
który jednak jest głęboko zakorzeniony w kinie społecznym ale znajdziemy
tutaj elementy komedii i musicalu. Trzeba zwrócić jeszcze uwagę, że
jest to kino autotematyczne, film o filmie, ale Pinho ani na moment nie
przestaje poważnie traktować swoich bohaterów i ta bliskość sprawy
.spaja film w monolit. Bardzo pozytywnie i oryginalnie.
nowo acz horyzontowo 3
PO TAMTEJ STRONIE Niedziela zaczęła się trochę
smutno, ale bardziej wesoło, bo to najśmieszniejszy film Fina od czasów
"Leningrand Cowboys". Jak to u Kaurismakiego jest nostalgia, jest
oldskul, jest klasyczny rock w jego różnych odmianach w przerwach. Jest
to w dużej mierze historia uchodźcy z Aleppo, więc jest to aktualne. W
zestawie indywidualistów, trochę dziwaków znalazło się miejsce dla
arabskiego uciekiniera, który sam nie umie określić, co wyznaje. Bardzo
typowe, czyż nie? Przecież na świecie nie ma radykałów.
CHOMIKI nowohoryzontowicz tańczy, lubię mockumenty ale ten nie,mocku-
video-art, odnoszący się do legendy na temat sredniowiecznej plagi Św.
Wita, że w poczuciu beznadziei ludzie zaczynali szaleńczo tańczyć. W
dobie terroryzmu plaga tańca powraca, choć z tańcem to ona nie ma wiele
wspólnego - jakieś drgawki. Do tego seny "tanca" przeplatane są
performancem, gdzie ktoś sobie zaszywa usta - z detalami, choć
czarno-biało. Do tego staruszek, który snuje teorię marności w oparciu o
Koheleta. Bardzo dziwne i bardzo daleko od ok. A o chomikach mało co -
trochę tylko pogawędziły i tyle.
WESTERN męski świat. Z reguły to jest tak , że to Bułgarzy jeżdżą do
cywilizowanych Niemiec . A może tak było? Bo tutaj cywilizowani Niemcy
przyjeżdżają na bułgarską prowincję i to tak przyjeżdżają jakby szukali
przygód, szukali westernu, choć to przecie eastern. Ale wszystko tak
samo jak w westernie to gra, popisy męskie, sprawdziany męskości. No i
są konie. Jak w prawdziwym westernie.
LUDZKA FALA wychodzi od tematu męskiej prostytucji, by podążać za
chłopakami z odległych dla nas zakątków globu i śledzić ich, kim są
naprawdę, jak żyją, jakie są ich emocje i relacje. Surowość kamery z
telefonu komórkowego powoduje w tym wypadku wrażenie autentyczności, a
przede wszystkim transowości.
SEXY DURGA indyjskie kino drogi zawodzi na bezdroża, tu nie ma
miejsca na zdrowy rozsądek, gps-y, nie ma miejsca nawet na papierowe
mapy. Są za to czary-zmory i mity. No i jest heavy metal po indyjsku i
to były dla mnie jedyne dobre momenty w tym filmie Po prostu goście,
którzy lubią sobie powisieć na hakach nie wzbudzają mojego zaufania
nowe hryzantemy 4
NIESAMOWITE ALE PRAWDZIWE Mroczny czyli
meksykański romans z wysypiska śmieci. Trudne kino społeczne z promykiem
nadziei. To historia miłosna, która opowiada o tym drugim Meksyku,
brutalnym Meksyku ze śmietniska. Przypomniałem sobie dokument
"Wysypisko" i zrzumiałem, że pokazywanie takiego miejsca jako
atrakcyjnego dla artystycznych eksperymentów to oszustwo. Lipkes też
chciał zrobić dokument, ale poznając dramat ludzi, którzy wśród śmieci
znajdują np ludzkie zwłoki, odszedł od tego i stworzył mroczną, pełną
bólu fabułę o pragnieniu miłości ludzi ze śmietnika historii. Kwestią
otwartą pozostaje, czy uda im się stamtąd uciec?
PHOTON Jared Leto opowiada historię świata, wizualizując drobne
elementy, od których się zaczęło Bozon Higgsa, fotony, kwarki, w sumie
atomy to już jest mega skomplikowany poziom. Ciekawe i pouczające. Dla
mnie ciekawsze niż pseudonaukowe popisy Hawkinga na Discovery Ważne, że
Leto i naukowcy nie rozstrzygają o istnieniu czy nieistnieniu Boga i
mówią o tym, co już wiedzą
Wszystko INNE powiem szczerze, nie spodziewałem się, że jakiś film
mnie zamęczy. Widziałem wiele slow, ale ten to jest slooow Godzinę bym
wytrzymał bez problemu, ale ostatnie 0.5 to była droga przez mąkę. To że
życie pani Flor straciło sens to jedno, ale po takim seansie można
stracić wiarę w kino. Na otarcie łez są sceny spod damskiego prysznica
60 + i 100+ kilo. Biurwy po menopauzie znam z autopsji i mam ich dość na
codzień.
World is mine - coś tam słyszałem o fenomenie cosplay, że w Japonii
istnieją takie wirtualne gwiazdy i że to w ogóle jest przyszłość -
związki z robotami. Tłumy na koncercie , gdzie wyświetlają jakiś film 3D
robią wrażenie. Ann Oren przebiera się za jedną z takich gwiazd -
Hatsune Miku, by przeniknąć w ten świat i go zrozumieć. I to jest fajne,
a momentami zabawne. Trochę mniej fajne jest to , że jest to film
skromny, bo aż prosiło się o wizualne przenikanie światów
cyberprzestrzeni i realności. Tego mi brakło.
KUSO to lubię, oblech na wariackich papierach, takich wariactw
szukam, film sam w sobie jest kolażem obrazow i scen z jakiegoś chorego
swiata, dla mnie to świat postapo, jakiś popromienny wybryk, który
odchodzi w nonsens, a im bardziej jest porąbany tym lepiej, albo gorzej,
najgorzej, czyli najlepiej. Szczegółów oszczędzę. Znów wyczerpanie, dno
kloaki, dół g. rozpad. Sceny takie jak ruchanie gówna są tutaj na
porządku nocnym, bo to nocne szaleństwo.
mój nowohryzostomowy karuzel 5
CZŁOWIEK Z LONDYNU Tarr interpretuje Simenona w
duchu kina noir, nie tracąc nic ze swojego charakterystycznego stylu.
Przepiękne , sterylne kadry tworzą dojmujące poczucie wewnętrznej pustki
tego świata. Jeden z tych filmów, na które przyjechałem.
PODRÓŻ PO NIZINIE WĘGIERSKIEJ Tarr przenosi na ekran poezję Sandora
Petofiego i tworzy piękny, choć smutny obraz swojej ojczyzny, która jest
ukazana przez pryzmat pól, piaszczystych drug, obskurnych barów i
odrapanych murów. Skąd my to znamy? A jednak wybrzmiewa w tym krótkim
filmie piękna nuta patriotyzmu. Lengyel Magyar ket yo barat.
SZRON Bartas ukazuje konflikt na Ukrainie z perspektywy dwójki
młodych ludzi, którzy jadą tam jako wolontariusze. Jest to także swoisty
test ich uczucia. Z jednej strony konflikt jest ukazany z perspektywy
"widzów" dziennikarzy i ludzi , którzy lubią być w środku wydarzeń, ale
jednak z dystansu. Jest to dla nich swoisty sport ekstremalny i nieraz
fajna zabawa, gdzie jest miejsce na romanse, bo cień wojny na wszystkich
działa jak afrodyzjak. Z drugiej strony jest prawdziwa wojna, męska
sprawa, z góry przegrana, o której nie mamy pojęcia, bo nasze
wyobrażenia nie są w stanie unieść potworności wojny. Walczący żołnierze
są ukazani jak straceńcy, którzy wierzą , że muszą stać na posterunku i
dotykać śmierć póki sami nie zginą Jest to chyba pierwszy tak dobry
film, opisujący, czym jest wojna hybrydowa, jej "niewidzialność" i jej
okrucieństwo. Andrzej Chyra znów bierze się za małolaty.
KALYI Hipnotyczne postapo, czerpiące z tradycji ekspresjonistycznej.
Film wizyjny bez okreslonej fabuły, historia miłości po zagładzie. Czy
miłość ocali świat? Wg Kelemena samo pragnienie jasności nie wystarczy,
by wydobyć się z mroku, który symbolizuje upadek i śmierć. Przypomniały
mi się gotyckie klimaty z Bolkowa.
Gdzie jest Rocky 2? Poszedłem dla Rocky'ego, a dostałem coś jak
detektywistyczny mockument o poszukiwaniu sztucznego kamienia pośród
tysięcy prawdziwych kamieni na pustyni Mojave, ale tak naprawdę świetną
komedię o pisaniu scenariusza filmowego. Jest Rocky, jest mockumentary,
jest film w filmie i jest do smiechu, więc bylo to, co lubię, choć
czasami miałem wrażenie, że ekipa bawiła się lepiej niż publiczność na
seansie. Jedna ważna rzecz - profesjonalny poziom realizacji robi
różnicę w porównaniu do takich eksperymentów jak Chomiki czy World is
mine, a ja lubię jak się widza serio traktuje nawet jeśli się go robi w
konia.
nowechromosomy 6
OGARY MIŁOŚCI taki horror, że od samego początku
chwyta cię za gardło i nie puszcza do samego końca, nie dlatego że
pokazuje parę sadystów uprowadzających i mordujących młode dziewczeta,
nie dlatego że są tutaj litry krwi, bo prawie nie widać przemocy, ale
dlatego, że te obrazy pokazują wszystkie chore emocje, które towarzyszą
zbrodni.
STRASZYDŁA Czysta radość tworzenia jest wyssana w tym filmie z emocji
i entuzjazmu ludzi tworzących park grozy w dawnym zakładzie
psychiatrycznym. Ci ludzie to także "freaks", którzy w tej pracy
odreagowują nagromadzone przeżycia. Jest śmiesznie, jest radośnie, jest
ok.
FANTASTYCZNA KOBIETA Ładne, ładne. Cieszę się, że obejrzałem i mam za sobą. Z ducha Almodovara.
Zmierzch FREDA KELEMENA po prostu przepiękny i
dekadencki. Nocny świat wyrzutków i obskurnych knajp jest tłem . dla
przepięknej historii miłosnej, która dzieje wśród umierającego świata.
Wszystko tonie w sepii i półcieniach. Powolne, subtelne ale mroczne
kino. Mój film tej edycji. To już wiem.
REQUIEM DLA PANI J. Sześćdziesiona, która umiera, sześćdziesiona,
która się budzi. Pokazać by ten film tej reżyserce od "Wszystko inne".
Jest w tym filmie Mitteleuropa i jej melancholia, jest i smutno i
śmieszno, jest znany nam krajobraz post-demoludowy, a wszystko bardzo
spokojnie opowiedziane i z odpowiednio dawkowanym humorem. O
poszukiwaniu siebie we mgle absurdu.
nowiichromobrązowi 7
20th CENTURY WOMAN bardzo przyjemna i często
śmieszna komedia o dorastaniu i przemijaniu w ogóle. Bardzo subtelny,
można rzec kobiecy, chociaz głównym bohaterem jest nastolatek. Mike
Mills , reżyser "Debiutantów", powraca do roku 1979 jako do końca pewnej
epoki, którą kojarzy ze szczęśliwym dzieciństwem, końcem ery punk rocka
i końcem prezydentury Cartera. Świat ukazany przez Millsa, mimo że
momentami boli, wydaje się być niewinny, dziewiczy. Wiąże się to także z
przeżyciami głównego bohatera i jego inicjacją. Żeńska część obsady
"American Beauty" nie zawodzi dużych oczekiwań.
W UŁAMKU SEKUNDY Porządna sensacja i porządny dramat sądowy z
porządną tezą, że źródłem europejskiego terroryzmu są biali faszyści.
Profesjonalna robota 100%
MENASHE Kameralny film, ukazujący społeczność ortodoksyjnych Żydów
mieszkających na Brooklynnie. Jest to pierwszy taki film od czasów II
wojny światowej, w całości w języku jidisz. Obyczajowa komedia ukazuje
tytułowego Menashe, który boryka się z problemami z samotnym wychowaniem
syna po śmierci żony, choć i tak ma dużo kłopotów sam ze sobą . Trochę
taka rola jak Hoffmana w Sprawie Kramerów. Rzeczywistość tego świata
jakby się zatrzymała kilkadziesiąt lat wstecz, ludzie ci starają się żyć
z dala od rewolucji informatycznej i ich problemy z tej spokojnej
perspektywy, z dala od współczesnej gonitwy, wyglądają zupełnie inaczej.
Ciekawe, inne kino.
1945 Sa filmy wazne artystycznie, są filmy ważne politycznie, są
filmy ważne społecznie itd. 1945, film o tych którzy wracają, jest ważny
ze wszystkich tych powodów. NAJWAŻNIEJSZY FILM FESTIWALU i kolejny głos
w dyskusji o holocauście. I kolejny dowód na doskonałą kondycję kina
węgierskiego. Lengyel Magyar ket yo barat. Wspólny los.
APART CLAIRE dobry film na pożegnanie, bo mi nie żal , takie pogadane z Isabele Huppert